Tällä viikolla Docventures-sarjan
teemana vallitsee vallankumous. Termeinä ”vallankumousta” ja ”vallankumouksellisuutta”
voidaan pitää äärimmäisen monitulkintaisina. Yksi tapa lähestyä erinäisiä visioita
ovat kansainvälisen elokuva- ja dokumenttimaailman tarjoamat näkemykset.
Näin
Christopher Nolanin elokuvan ”Inception”
ensimmäisen kerran kesällä 2010. Mielestäni se oli nerokas. Kyseisessä
elokuvassa koitetaan istuttaa yksilön päähän ajatus, jonka eteenpäin vieminen
voisi oletettavasti muuttaa tulevaisuuden tapahtumakulkua.
Samantyyppisistä
lähtökohdista käynnistyvät vallankumoukset. Ympäristö vaikuttaa yksilöön ja
tälle syntyy muutoshalun pohjalta idea, jota tämä lähtee toteuttamaan. Joskus
nuo ideat jäävät ajatuksen tasolle, mutta siitä huolimatta jokaisen ihmisen
voitaisiin todeta olevan kykenevä vallankumouksellisiin tekoihin. Idean lisäksi
tarvitaan vain uskallusta.
Teemana
vallankumous sitoutuu Docventures-sarjan viikkoa aikaisemmin esittelemään teemaan,
aktivismiin. Ne kulkevat käsi kädessä, sillä toista tarvitaan toisen luomiseen
ja ylläpitämiseen.
Terminä
”vallankumous” on silti äärimmäisen monitulkintainen. Sen tyyppeihin luokittelu
muuttuu radikaalisti tutkijasta ja aikakaudesta toiseen siirryttäessä. Joka
tapauksessa sen käsittäminen pelkästään poliittisena olisi kapeakatseista.
Vallankumous ei ole aina väkivaltainen taistelu olosuhteiden parantamiseksi,
vaan siihen voidaan pyrkiä niin teknologian kuin taiteen keinoin. Täten se on
läsnä myös jokapäiväisessä arjessa.
On
totta, että mediaotsikoissa aktiivisimmin esiintyvät poliittiset
vallankumoukset. Kiinnostavia ovat kuitenkin myös vallankumouksen toisenlaiset
muodot, erityisesti niiden fiktiiviset vastineet, joita kirjat ja elokuvat
tuovat kuluttajien ulottuville.
Huomattavaa
on, että viime vuosien aikana elokuva- ja dokumenttitaivaalle on heijastettu varsin
laaja-alaisesti vallankumouksellisuuden ilmenemismuotoja. Seuraavaksi
käsittelen joitain tämän vuoden aikana kohtaamiani esimerkkejä.
Tekoälyn vallankumouksellisuus?
Mainitsin
aiemmin teknologisen vallankumouksen, joka viittaa lyhyessä ajassa tapahtuvaan teknologian
korvaamiseen toisella. Se on yhtä kuin muutos, joka saadaan aikaan useamman teknologisen
keksinnön yhtäaikaisella vaikutuksella. Keksinnöt tarjoavat uusia
toimintatapoja ja täten vaikuttavat yhteiskunnan jäsenten käytökseen.
Keväällä
2014 Oscar-gaalassa menestyneessä Spike
Jonzen elokuvassa ”Her” on havaittavissa tulevaisuuteen sijoittuva
teknologinen vallankumous. Se kuvaa mitä voisi tapahtua, jos tekoälyä
kehitettäisiin entistä ihmiskeskeisemmäksi.
Jo
elokuvan ensimmäiset minuutit selventävät, kuinka älypuhelimien ja muiden laitteiden
maailmasta on siirrytty kokonaisiin ”älykoteihin” ja ”älyrakennuksiin”. Uutta
ovat myös teknologian lisääntynyt näkymättömyys ja materiaalittomuus. Sen
hyödyntämiseksi tarvitsee harvoin nähdä erityistä fyysistä vaivaa - tietokonetta
käyttääkseen ei tarvitse painella näppäimistöä ja valoja sytyttääkseen ei
tarvitse koskea katkaisijaan, pelkkä ääni tai etäisempi liike ratkaisee asian.
Elokuvan
pääjuoni pyörii kuitenkin teknologian personoimisen ja nimenomaan tekoälystä
rakennettujen persoonien ympärillä. Sen päähenkilö Theodore rakastuu tekoälyyn nimeltä Samantha, joka ruumiittomuudestaan huolimatta muistuttaa
huomattavasti aitoa ihmistä kyetessään tuntemaan ja reagoimaan asioihin. Lisäksi
elokuvan aikana kohdataan myös muita tekoälypersoonia. Päähenkilön pelaamien videopelien
hahmotkin heijastuvat huoneeseen holografisina olentoina, joilla on oma
mielipide ja joiden kanssa voi keskustella.
Tavallaan
”Heriin” voisi ajatella liittyvän myös eräänlainen rakkauden vallankumous. Uusia
rajoja ylitetään, kun henkilön on mahdollista rakastua nyt myös täysin koodista
rakennettuun persoonaan. Voisiko sen ajatella ottavan kantaa myös nykypäivään,
jossa ennakkoluulot edelleen vallitsevat tiettyjen liikkeiden ympärillä?
Moraalittomasta käytöksestä kadotettuun
sukupolveen
Toisaalta,
joskus voidaan puhua esimerkiksi jonkun ikäluokan, etnisyyden tai vähemmistön vallankumouksellisesta
käytöksestä. Aiheeseen liittyvänä elokuvaesimerkkinä voisi toimia Paolo Sorrentinon ”Suuri kauneus”.
Sorrentinon
uusin elokuva vie katsojansa nykyajan Roomaan, missä juhlitaan, puhutaan
härskejä, tapaillaan nuoria naisia ja kotiudutaan auringon noustessa. Eikö
kuulosta normaalista poikkeavalta? Nuorison kohdalla vastaavanlainen käytös
lienee oletettavaa, mutta ”Suuressa kauneudessa” kyseistä elämää elävät jo
keski-iän myöhäisemmälle puolelle ehtineet yksilöt.
Elokuva
kertoo vanhemman ikäluokan rajoja rikkovasta käytöksestä ja moraalittomuudesta.
Omaa ikää ei haluta myöntää, koska nuoruutta ihannoivassa maailmassa se
tuntuisi vastenmieliseltä. Vallankumouksellinen käytös luo sosiaalista statusta
Rooman taiteilijayhteisössä, joka tuntuu lievästi sanottuna tekopyhältä ja
kyseenalaisille arvoille rakentuneelta.
Glamourin
alta paljastuu kuitenkin pian synkempiä sävyjä. Elokuvan alussa päähenkilö Jep Gambardella juhlii 65-vuotissyntymäpäiväjuhliaan,
joiden jälkeen hän havahtuu oman elämänsä tyhjyyteen. ”La Dolce Vita” ei täytä enää
odotuksiaan. Jäljelle jää yksinäisyys.
Samanlaista
tematiikkaa tarjoilee chileläisen Sebastián
Lelion ”Gloria”. ”Gloriassa” tosin vanhemman ikäluokan vallankumoukselliseksi
miellettävä käytös tuntuu olevan enemmän kiinni rajallisesta elämästä
nauttimisesta kuin maineen ylläpitämisestä. Elokuva noudattaa tyypillisen rakkaustarinan
kaavaa. Sen keskiössä on keski-ikäinen, eronnut naishenkilö nimeltä Gloria, joka tapaa uuden miehen. Suhde
osoittautuu kuitenkin ongelmalliseksi. Vaikka revittelevää käytöstä on myös
aikaisemmin havaittavissa, niin erityisesti ongelmien ilmaantuessa Gloria
turvautuu suutuksissaan holtittomiin tekoihin.
Taustalla
tarinassa vallitsee Chilen poliittinen lähihistoria. Glorian ja muiden samaan
ikäluokkaan kuuluvien voisi todeta edustavan Chilen kadotettua sukupolvea,
jonka nuoruutta varjosti olennaisesti kenraali Augusto Pinochetin sotilasjuntan
vuonna 1973 johtama vallankaappaus. Elämää 70-luvulla varjostaneen poliittisen
tilanteen vuoksi Glorian ikäluokka haluaa elää nyt sitä elämää, mihin heille ei
annettu nuoruudessa mahdollisuutta.
Poliittisia sävyjä pastellimaailmassa
Poliittista
taustatarinaa tarjoilee myös Wes
Andersonin ”The Grand Budapest Hotel”. Andersonin visuaalisessa ilmeessä
vallitsevien pastellisävyjen alla piilee erittäin synkkiä viittauksia Euroopan
lähihistoriaan.
Elokuvan
tarina sijoittuu kuvitteelliseen valtioon, joka toimii eräänlaisena sekoituksena
Itävaltaa, Unkaria ja Tšekkiä. Vaikka juoni keskittyy huomattavasti enemmän
sekoitukseen elämäkertaa, rakkaustarinaa ja murhamysteeriä, niin taustalla
vallitsee ensimmäisen maailmansodan läsnäolo, jossa ZZ-joukot, Andersonin
oma vastine SS-joukoille, haalivat aina enemmän valtaa kertomuksen edetessä.
Elokuvan aikana heitä vastustetaan ja pilkataan useampaan otteeseen, mutta
loppupuolella kapina johtaa traagisiin seurauksiin. Täten ”The Grand Budapest Hotellin” voisi
todeta kytkeytyvän poliittiseen vallankumouksellisuuteen sekä sen mahdollisiin
tuhoisiin seurauksiin juuri vallankumouksellisille.
Paluu todellisuuteen
Fiktiota
olennaisempaa on kuitenkin todellisuus. Vallankumousten onnistuttua
pysyttelemään viimeisen muutaman vuoden ajan aktiivisesti mediaotsikoissa on myös
dokumenttimaailma herännyt käsittelemään niitä. Arabikeväästä tehtiin lyhyessä
ajassa varsin ennätyksellinen määrä tulkintoja. Myöhemmin syttyivät vielä Syyrian
ja Ukrainan kriisit, joista ensinnä mainittua myös viikon Docventures-jakso
käsittelee. Kyseinen dokumentti vie katsojan poliittisen vallankumouksen
etulinjaan, suorastaan harvinaisen lähelle kuolemaa ja kaaosta. Jatkuvasti
synkkenevästä tilanteesta huolimatta taustalla vallitsee se yksi asia, jota
jokainen vallankumous vielä tarvitsee – toivo.
-Karoliina Rajala, Kinokoplan
hallituksen jäsen 2014
Kuvitus: Merja Suhonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti