Siinä vaiheessa kun keväällä katsoin jääkiekkoa,
söin salmiakkia ja haaveilin erätauolla saunasta, tajusin olevani kävelevä
stereotypia.
Ei sillä, että asia olisi tullut mitenkään suurena
yllätyksenä. Viime syksynä vaihdossa alkuahdistusta aiheuttivat toiset
vaihto-oppilaat, joille käsite henkilökohtainen tila vaikutti olevan
tuntematon. Totuin vähitellen poskisuudelmiin, mutta sitä ennen tarjosin omaa
kättäni hyvissä ajoin, että se puolen metrin hajurako varmasti jäisi väliimme. Opiskelun
kalleudesta keskustellessa tuli tietenkin kerrottua, että ”in Finland we have
this thing called free education”. Ensimmäisten pakkasasteiden saapuessa Tukholmaan
olin asiantuntija-asemassa neuvoessani australialaisia lämpimän pukeutumisen
saloihin. Koska eihän tämä vielä mitään, miettikääpä sitten kun pakkasta on -30
astetta!
Olen siis hoitanut oman osani suomalaisuuden
stereotypian uusintamisessa. Toisaalta en pidä stereotypia-ajattelua pelkästään
huonona, sillä ainakin länsinaapurissa Suomi-kortin pelaaminen sai osakseen
positiivista vastakaikua. Ja kai ne stereotypiat aina perustuvat edes jollain
tasolla todellisuuteen? Kenties vanha käsitys suomalaisuudesta on kuitenkin
hieman jo väljähtänyt. Olisiko aika luoda uusi kuva suomalaisuudesta?
2010 perustettiin työryhmä pohtimaan Suomen brändiä.
Tarkoitus oli määritellä kuvaus siitä, miltä Suomi haluaa näyttää ulkomailla. Sivuutan
kuitenkin kyseisen maabrändiraportin julkeasti, sillä en halua
kabinettivaikutteita omaan pohdintaani.
Tässä se siis on: uusi uljas kuva suomalaisuudesta!
Tai ainakin sen kevyt viritelmä.
Puhuttaessa suomalaisten lempiurheilusta jääkiekko
lienee aika vahvoilla kärkikahinoissa. Meillä on -95 ja -11, toisaalta myös
traaginen Torino. Uusi suomalaisuus huomioisi myös esimerkiksi Suomen
koripallojoukkueen nousun mm-kisoihin ja fanien keskuudessa vallinneen maagisen
tunnelman. Urheilun ohella ei sovi myöskään unohtaa muita kilpalajeja. Suomessa
järjestettiin alkukesästä koodauksen mm-kilpailut, joissa isäntämaa tuli
kolmanneksi.
Entä suomalainen ruokakulttuuri? Salmiakki ja mämmi
ovat hyviä keinoja herättää turisteissa järkytystä, jota voidaan sitten lieventää
tarjoamalla pala Fazerin Sinistä. Petteri Punakuonoa saa niin ravintoloissa
kuin säilykkeenäkin kaupan hyllyltä. Ruokabrändäys kaipaisi silti kohennusta. Uudet
ruokatrendit gojimarjoista avokadopastaan eivät ole raaka-aineiltaan järin
kotimaisia. Olisiko aika palata juurille? Nauris oli yksi suomalaisen
ruokavalion perusta ennen kuin trendikäs ulkomaantulokas peruna valtasi
ruokaympyrän. Voi olla, etteivät suomalaiset naurisruoat kykene lyömään
laudalta Ikean lihapullia kansainvälisen yleisön keskuudessa, mutta näyttävä
lanseeraus voisi herättää huomiota. Lisäksi olen henkilökohtaisesti sitä
mieltä, että yhä useampi tulisi tutustuttaa leipäjuuston ja lakkahillon
täydelliseen yhdistelmään.
Sauna. Ilmeisesti ainoa suomen kielen sana, joka on
omaksuttu myös muihin kieliin. Paitsi tietenkin ruotsiin. Suomalaisuudesta
tuskin milloinkaan puhutaan ilman mainintaa tästä rakkaasta höyryhuoneesta.
Uuttakaan suomalaisuuden kuvaa on vaikea muodostaa ilman mainintaa saunasta.
Tosin suomalaisten maallistuessa ja jättäessä kirkon yhä suuremmissa määrin
lienee hyvä, että jäljelle jää edes yksi paikka hartaille hetkille. Jättäkäämme
siis sauna rauhaan, jotta jäljelle jäisi jotain vanhaakin.
Scandinavia and the World (http://satwcomic.com/art/sauna-time.jpg) |
Miten sitten on suomalaisten luonteenpiirteiden
laita? Pessimistisestä asenteesta ja hiljaisuudesta on muotoutunut
ylpeydenaihe, jota toistellaan ulkomaanmatkoilla (mikäli siis jotain ylipäänsä
sanotaan). Samalla toisaalta muistutetaan, että englannin taitohan täällä on
erinomainen. Ruotsin kielestä osataan vain olennainen: tack, hej, den glider in
ja Mats Sundin är homosexuel. Uusi suomalainen toivon mukaan tekee muutakin,
kuin ryyppää ja puhuu talvisodasta, ja on sitten seuraavan viikon hiljaa
kaikilla osaamillaan kielillä. Puhua voisi esimerkiksi suomalaisen yhteiskunnan
ongelmista, mutta myös hyvistä puolista. Äitiyspakkauksesta tuli nopeasti
nettihitti, joka kiillotti hetkessä Suomi-kuvaa hyvien PISA-tutkimustulosten
veroisesti. Siitä kelpaa jutella millä kielellä tahansa.
Suomalainen kulttuuri vaikuttaa pyörivän sekä
vanhojen klassikkopatujen, kuten Sibeliuksen ja Gallen-Kallelan ympärillä, että
toisaalta myös nykyaikaisempien vientituotteiden, kuten Sofi Oksasen ja
Nightwishin parissa. Lordi vaikutti tekevän Suomesta Euroopan virallisen
hevimaan, ja raskaampi musiikki houkutteleekin edelleen ihmisiä matkustamaan
Suomeen ja opettelemaan ”maailman vaikeinta kieltä”. Maamme kulttuurissa on
kuitenkin pakko olla muutakin mielenkiintoista kuin pari mahtipontista
sinfoniaa, Kalevala ja rivi pitkätukkia kitaran varressa. Populaarikulttuurin
osalta huutoon ovat osittain vastanneet kansainvälisesti menestyneet
suomalaiset tv-ohjelmat. Kun Arman Alizad saa kerta toisensa jälkeen selkäänsä tai
Riku ja Tunna kulkevat ympäri maailmaa milloin missäkin ja milloin mitäkin
syöden, hurraa globaali yleisö innoissaan. Osansa erilaisen suomalaisen
kulttuurikuvan luomisessa ovat tehneet myös Duudsonit, kuunatsit ja astetta
pelottavampi joulupukkitarina.
Kyseiset hajatelmat eivät välttämättä tuo mitään
järisyttävän uusia elementtejä Suomi-kuvaan. Toisaalta on vaikeaa murtaa
stereotypioita, joiden huolellinen rakentaminen on aloitettu jo kauan ennen
itsenäistymisen aikaa. Koska onhan oleellista muistaa muun muassa sekin, ettei Ruotsin
sotimisesta 30-vuotisessa sodassa olisi tullut yhtään mitään ilman suomalaisia
Hakkapeliittoja.
Mitä sitten itse lopulta ajattelen suomalaisuudesta?
Minulle se näyttäytyy monipuolisena, ehkä hieman mustan huumorin ja sarkasmin
sävyttävänä kokonaisuutena. Toivon, että Suomi tullaan tulevaisuudessakin
tuntemaan maana, joka tarjoaa kansalaisilleen ilmaisen koulutuksen läpi eri
koulutusasteiden ja jossa joulupukki on tavattavissa ympäri vuoden. Toivon
myös, että suomalainen puhuu rohkeasti vähintään molempia kotimaisia ja osallistuisi
välillä pihatalkoisiin naapurin lastenvaunujen kadehtimisen sijaan.
Ja että olisimme enemmän kuin vain kaksinkertaisia jääkiekon maailmanmestareita.
Ja että olisimme enemmän kuin vain kaksinkertaisia jääkiekon maailmanmestareita.
- Essi Nummi, Docventures goes Turku -kisakatsomon sometiedottaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti